דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך הכנת תכנית עסקית 

מאת    [ 16/03/2009 ]

מילים במאמר: 753   [ נצפה 2214 פעמים ]

תכנית עסקית
מאת: אריה כהן  

תהליך התכנון על פי "שיטת השפע"

תהליך התכנון של עסק בהקמה אינו שונה מהותית מתכנון המתבצע בעסק קיים ופעיל. מה שברור הוא שבשני המקרים דרושה תכנית עסקית, כאשר בעסק פעיל התכנית מוגדרת גם כתקציב או בשם אחר המשקף את תכנון המקורות והשימושים העתידיים.

התכנון על פי "שיטת השפע" מתבצע מהסוף להתחלה. בשלב הראשון אני מבקש מהייזם או מהמנהל להתבונן אל עבר יעדים ארוכי טווח ושאיפות נעלות שהם יכולים להתחבר אליהם רגשית, גם אם הם לא קשורים ישירות לעסק המתוכנן. אני מבקש מהם להתעלם לחלוטין ממיגבלות של זמן וכסף, ולהביע באופן חופשי את שאיפותיהם הכלכליות או החברתיות. לאחר מכן אנו מנסים יחד לתת לשאיפות אלה ביטוי כמותי וכספי. לדוגמא: האיש אומר: "אני רוצה להיות במצב שאוכל כל שנה לתרום מיליון דולר לצדקה." אם אני יודע שהאיש הוא מסורתי בהשקפותיו, - התרגום של שאיפה כזו הוא להרוויח כל שנה 10 מיליון $ ולתת "מעשר" לצדקה. בנקודה זו מתחיל תהליך התרגום מפנטזיה לתכנית עבודה עבור העסק המסויים: מה צריך לעשות בו על מנת להגיע ליעד וכמה זמן עשוי לחלוף עד שהמטרה תושג. מתוך התכנון ארוך הטווח, ללא מיגבלות זמן וכסף, אנו מגיעים בהדרגה גם לתכנית חומש ותכנית מפורטת יותר לשנה הקרובה, עם יעדים כמותיים ואומדנים שניתן לתת להם ביטוי כספי. כך נוצר השלד של התכנית העסקית.

הגורמים שיש לתקצב בתכנית העסקית

התכנית העסקית נבנית, על פי שיטת השפע, מכיוון התוצאה המתבקשת אל האמצעים הנידרשים.
בתחילה אנו מציבים יעדי רווח ל-5 השנים הקרובות, תוך הגדרה ברורה ומפורטת יותר לשנת הפעילות הראשונה. לאחר מכן אנו שואלים עצמנו, ובמידת הצורך נעזרים גם ביועצים אחרים, - מה צריך להיות כלול בעסק על מנת להגיע לרווח המתוכנן, וזאת מבחינת הגורמים הבאים:

א.    מיקום פיסי והשקעה בו.
ב.    ציוד, מכונות ומיחשוב.
ג.    עובדים לסוגיהם ותפקידיהם.
ד.    מלאי ראשוני של חומרים.
ה.    תקציב פרסום וקידום מכירות.
ו.    כסף ממקורות עצמיים ואשראי.

התשובות לנקודות א-ה יוצרות את התשובה לשאלה כמה כסף נדרש על מנת לבצע את התכנית העסקית ומאילו מקורות יבוא הכסף.

 הדגמת תהליך התכנון

נניח שעסק יצרני קובע לעצמו יעד להגיע לרווח של 500,000 ש"ח בשנה הקרובה. לפי חישוביו - הרווח מהווה 25% מהפדיון, דהיינו - יש למכור מוצרים ב-2,000,000 ש"ח על מנת לכסות את העלויות השונות ולהרוויח 500,000 ש"ח. בממוצע שנתי הוא צריך להגיע למכירות של 167,000 ש"ח בחודש, כאשר סביר להניח שהיקף המכירות יהיה קטן יותר בחודשים הראשונים.

כעת מגיע הזמן למצוא תשובות לכל יתר הנקודות: איזה ציוד נדרש על מנת להגיע לתפוקה כזו עם יכולת נוספת לגדול? מה שטח הייצור הנדרש להתקנת ציוד כזה? כמה חומרי גלם צריך לרכוש למלאי על מנת להבטיח פעילות רצופה במחזור מכירות שלם? מהו שטח האיחסון הנדרש עבור חומרי הגלם והמוצרים המוגמרים בהיקף הפעילות המתוכנן? כמה ואיזה עובדים יש להעסיק בייצור, בניהול ובשיווק? מהו התקציב המשוער של הפרסום הראשוני והחדירה לשוק?

כאשר יש בידינו תשובות כמותיות לכל השאלות הללו - יש לנו שלד טוב למדי של ספר תקציב שבו מוגדרים סכומי ההשקעה וסכומי ההוצאות התפעוליות עם יעד מוגדר של מכירות ורווחים.

 ניתוח הצרכים הכספיים

סיכום ההשקעות הנידרשות יחד עם הגירעון בתזרים המזומנים הצפוי בחודשי הפעילות הראשונים מאפשר לנו לקבוע מהם סכומי הכסף הדרושים לביצוע התכנית. מה שנותר הוא לקבוע מהם המקורות העומדים לרשותנו ובאיזו רמה של זמינות.

ראשית - יש לבחון בדייקנות מהו היקף המקורות העצמיים העומדים לרשותנו. את הסכום הנוסף הנדרש יש להשיג, ברוב המקרים, באמצעות אשראי בנקאי. למימון זה יש לבנות מערך בטחונות אשר יספק את הבנקים. מאד מומלץ להקצות סכומים מספיקים כרזרבה על מנת שניתן יהיה לבצע את התכנית ללא תקלות, ולשם כך מומלץ לא להשתמש בכל המקורות העצמיים עד תום.

רק אם וכאשר מגיעים למערכת הסכמות מאושרות עם המוסדות הכספיים - ניתן להתחיל בביצוע התכנית. אחת הסיבות השכיחות לסגירתם של עסקים קטנים חדשים במהלך שנת הפעילות הראשונה שלהם היא העדר תכנון כספי נאות, דבר הגורם לייזם להשתמש בכל המקורות העצמיים שלו לפני שהוא פונה לבקש אשראי מהמערכת הבנקאית, וכשהוא פונה לבסוף - הוא כבר נמצא במצוקה המתבטאת בפעילות לא תקינה בחשבונו, ואז הבנקים מסרבים לאשר את בקשותיו.

חלופות תכנוניות

בפני הייזם שלא יצליח לגייס מראש את המימון הנדרש לביצוע תוכניתו, עומדות שתי אפשרויות עיקריות:

א.  לחלק את התכנית לשלבי משנה ולהציב יעדים מצומצמים יותר בשלב הראשון, ובהתאם לכך להגיע לתחזית מצומצמת יותר של צרכים כספיים שתהיה מקובלת על המערכת הבנקאית.

ב.  לבקש סיוע מקרנות בערבות המדינה או קרנות מתאימות אחרות או להכניס שותף אסטרטגי שיוכל לממן את ההפרש בהון העצמי הדרוש, או שילוב של שני הצעדים, אפילו תוך העלאת הרף התיכנוני.

בברכה,

 אריה כהן MBA
חונך עסקי בשיטת השפע
http:\www.Success4U.co.il

 

אריה כהן MBA, חונך עסקי
מייסד שיטת השפע לחניכת עסקים
http://www.success4u.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב